Tillämpningsområde

Dessa köp- och leveransvillkor, nedan kallade Villkoren, tillämpas på samtliga beställningar gjorda på Yngve Erikssons hemsida, www.yngveeriksson.se, nedan kallad Hemsidan, och från Yngve Erikssons Kundservice, då leverans sker till adress belägen i en medlemsstat i EU.

Skulle annat lands lag än Sveriges vara tillämpliga gäller Villkoren i de delar de inte avviker från tillämplig tvingande konsumentlagstiftningen. Hemsidan följer självklart tillämplig tvingande konsumenträttslig lagstiftning.

Beställning

Beställning ska göras via Hemsidan eller genom Kundservice, se kontaktuppgifter nedan.

Omgående efter att du gjort din beställning sänds en orderbekräftelse till din e-postadress. Det är viktigt att du kontrollerar att orderbekräftelsen är riktig. Om du inte får någon orderbekräftelse, om den på något sätt är felaktig eller om du önskar ändra din order ber vi dig kontakta oss omgående.

För att förenkla eventuella kontakter med vår Kundservice uppmanar vi dig att ha orderbekräftelsen tillgänglig vid kontakter med oss.

Pris

Mervärdesskatt

Priser på Hemsidan är angivna inklusive moms om 25%. Moms utgår vid samtliga beställningar där kunden är konsument och bosatt i en medlemsstat i EU.

Frakt

Priserna är angivna exklusive frakt. Kostnad för frakt tillkommer och betalas av dig. Fraktkostnaden framgår i kassan.

Betalning

Vid beställning genom Hemsidan accepterar vi betalning med hjälp av tjänsten Stripe.

Vid beställning genom kundservice betalar du mot postförskott eller genom förskottsbetalning till vårt bankkonto. Av säkerhetsskäl accepterar vi inte kort- eller fakturabetalning vid beställning hos kundservice.

Säkerhet

Vi erbjuder dig alltid ett säkert betalningssätt. Vi samarbetar med Stripe som uppfyller kraven på PCI DSS. Alla kortuppgifter och dina personuppgifter är krypterade vilket innebär att endast behöriga personer kan ta del av informationen.

Reservation

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar där varan är uppenbart felaktigt prissatt.

Beställningsvaror

Handpenning

Vid beställning av vissa icke lagerförda varor måste beställning ske via kundservice. Vi tar ut en handpenning om minst 20% av varans pris för icke lagerförda varor.

Om du skulle avbeställa varan eller av annan anledning frånträda avtalet har vi rätt att ur handpenningen utta ersättning för kostnader och eventuell skada till följd av avbeställningen eller frånträdandet.

Leverans

Då en vara är specialbeställd kräver vi att handpenningen ska ha kommit oss tillhanda innan vi lägger tillverkningsordern. Detta innebär att leveranstiden kan komma att påverkas för det fall du inte betalar in handpenningen i avtalad tid.

Vi är inte skyldiga att lämna ut varan förrän den betalas i sin helhet, varför vi avvaktar full betalning innan leverans.

Avbeställning

Om du önskar avbeställa en vara är du enligt 41 ᧠konsumentköplagen skyldig att ersätta oss för våra kostnader och förluster, såvida du inte istället har möjlighet att utnyttja ångerrätten, se vidare under Ångerrätt. Ersättning till följd av avbeställning kommer i första hand att tas ur eventuellt erlagd handpenning.

Retur

För beställningsvaror gäller inte öppet köp eller bytesrätt. Du kan dock ha ångerrätt. Kontakta gärna kundservice för att höra vad som gäller.

I enstaka fall kan en beställd vara ha tagits ur produktion eller av någon annan anledning inte längre vara möjlig för oss att leverera. Vi kommer i sådant fall att omgående kontakta dig för att diskutera en tillfredsställande lösning.

Leverans

Leveranssätt, villkor, leveranstid och kostnad varierar beroende på land och typ av varor. Leverans av produkter köpta via Yngve Erikssons hemsida sker främst till Sverige och länder inom EU.

Leveranstid

För lagerförda, mindre varor, som kan skickas med postpaket är normal leveranstid en – tre arbetsdagar om varan ska skickas inom Sverige och du har angivit ditt mobiltelefonnummer. Har du inte angivit ditt mobiltelefonnummer kan leveransen ta upp till två dagar extra. Till postnummerområden med lantbrevbärare (oftast postnummer där den tredje siffran i postnumret är en femma, XX5 XX) kan leverans ta en – tre dagar längre än normal leveranstid.

För specialbeställda varor sålda via vår kundservice samt leveranser till andra länder än Sverige gäller andra leveranstider. Leveranstid meddelas av kundservice.

Notera att leveranstiden kan komma att förskjutas om du beställt en vara som kräver att handpenning erläggs och du inte i rätt tid betalat in handpenningen.

Paketet ligger endast kvar hos utlämningsstället under 14 dagar från ankomstdatum, inom vilken tid du måste hämta ut paketet om det inte ska skickas tillbaka till oss. Notera att vi debiterar en avgift för ej uthämtade paket, se Returvillkor.

Delleveranser

Om en eller flera av de varor du beställt inte finns i lager för omgående leverans kommer ordern att levereras genom delleverans. Du betalar i sådant fall endast en fraktkostnad motsvarande den som skulle tillämpats om ordern levererats samlat.

Leveransbesked

I vissa fall kan leveransbesked erhållas från transportören om du vid beställningen har uppgivit mobiltelefonnummer och epostadress.

Dröjsmål i leverans

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer. Om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att häva köpet. Kontakta oss omgående om leveransen är försenad och det är viktigt att du erhåller varan inom viss tid.

Transportskador

Vi har valt transportörer vi anser borgar för god kvalitet i sina leveranser. Trots detta kan transportskador uppstå. Vi ber dig därför att vid mottagandet undersöka om varan eller förpackningen har några skador. Om varan eller förpackningen har synliga skador bör du anmäla dem direkt till transportören eller, om du upptäcker dem efter leveransen, så snart som möjligt till vår kundservice på telefon 0739 83 54 02 eller mail [email protected]

Bytesrätt & öppet köp

Bytesrätt

Vår målsättning är att Du som kund ska bli helt nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar Du från hemsidan eller vår kundtjänst har Du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att Du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta. Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Öppet köp

Skulle du mot förmodan inte vara nöjd med ditt köp och inte hitta något annat i vår butik som lockar dig för tillfället har du möjlighet att återlämna varan inom 14 arbetsdagar från det att du fick varan i din hand och få pengarna tillbaka.
Öppet köp gäller inte för metervaror eller beställningsvaror.
Vid återköp av varan måste du uppvisa kvitto och återlämna varan oanvänd och i nyskick. Vi ser gärna att varan återlämnas i sin originalförpackning.

Returhantering

Packa gärna varan som du vill returnera i originalemballaget, men i vart fall i sådant emballage att varan inte skadas under återtransporten.
Ange varför du returnerar varan, alltså om det rör byte eller öppet köp. Ange dina kontaktuppgifter så att vi har möjlighet att nå dig vid eventuella oklarheter. Lägg noteringen i lådan.

Du ansvarar för att betala retur för varan via ombud.

När vi har mottagit och godkänt din returvara kommer vi att sända dig din nya vara alternativt återbetala beloppet för returvara.
Vänligen notera att du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber dig därför säkerställa att varan är väl emballerad samt, om nödvändigt, försäkrad.

Återbetalning

Om du utnyttjar öppet köp kommer vi att betala tillbaka varans värde med avdrag för eventuell returfraktkostnad.
Återbetalningen kommer att ske inom 14 arbetsdagar från det att vi godkänt återköpet.

Vi kommer att använda samma betalningssätt för återbetalningen som du själv använt, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat.

Har du några frågor kontakta Yngve Erikssons Kundservice så hjälper vi dig.

Ångerrätt

Ångerfrist & meddelande

Vår målsättning är att du ska bli helt nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från Hemsidan eller vår kundservice har du därför enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler rätt att ångra ditt köp, utan att ange något skäl, inom 14 dagar från att du har tagit emot den. Vid delleveranser börjar ångerfristen om 14 dagar räknas då du tagit emot den sista leveransen.

Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta, se kontaktinformation till vår kundservice längre ner. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar ditt meddelande om att du önskar utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Meddelandet måste klart och tydligt ange ditt beslut att frånträda avtalet, alltså ångra köpet. Du kan använda den mall som finns att ladda ner på konsumentverkets hemsida, men du måste inte använda den. Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Undantag

Ångerrätten gäller inte för varor som är tillverkade efter dina särskilda önskemål eller varor som på annat sätt på grund av din beställning har fått en tydlig personlig prägel, t.ex. metervaror & specialbeställda verk.

Returvillkor

Om du ångrar ditt köp måste du sända tillbaka varan till oss, se kontaktinformation längre ner. Du måste sända tillbaka varan utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. För att du ska hinna fullfölja din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar varan innan ångerfristen gått ut.

Du får självklart titta på och undersöka varan. Tänk då på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera varan som du skulle få ha gjort i butik. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet är du ansvarig för varans minskade värde och vi har rätt att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.

Du får själv stå för kostnaden för returfrakten.

För praktisk hantering vid returnering av varor, se nedan. För praktisk hantering av returnering av varor, vänligen kontakta kundservice.

Om du vill ombesörja returfrakten själv, vänligen återsänd varan till
Y. Eriksson Design AB, Fatburs Kvarngata 3, 3 tr, 118 64 Stockholm.

Notera att vi inte har möjlighet att ta emot varor som skickas till någon annan adress.

Vänligen notera att du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber dig därför säkerställa att varan är väl emballerad samt, om nödvändigt, försäkrad. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad.

Returhantering

Packa varan/varorna som du vill returnera, gärna i originalemballaget (Yngve Eriksson värnar om miljön och ser gärna att du använder emballaget i så stor utsträckning som möjligt).

Ange att du ångrar ditt köp. Ange gärna dina kontaktuppgifter så att vi har möjlighet att nå dig vid eventuella oklarheter. Lägg noteringen i lådan.

Vänligen notera att returer av varor ska skickas till: Y. Eriksson Design AB, Fatburs Kvarngata 3, 3 tr, 118 64 Stockholm. Varor som skickas till annan adress kan vi inte ta emot.

Vänligen notera att du ansvarar för att varan inte skadas eller försvinner under returfrakten. Vi ber dig därför säkerställa att varan är väl emballerad samt, om nödvändigt, försäkrad.

Återbetalning

Om du ångrar ditt köp kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem leveranskostnad. Vi har dock rätt att göra avdrag för eventuell värdeminskning.

Om du ångrar köp av en del av de varor du beställt kommer vi att betala tillbaka värdet av varan och eventuella kostnader som uppkommit till följd av köpet av den/de specifika varorna som ångras. Vi kommer dock inte att återbetala sådana kostnader som du hade haft även om den/de specifika varorna som är föremål för ånger inte hade köpts, t ex frakt- och fakturakostnad.

Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi fick ditt meddelande om att du ångrat köpet. Vi kan dock vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.

Vi kommer att använda samma betalningssätt för återbetalningen som du själv använt, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

Har du några frågor kontakta Yngve Erikssons Kundservice så hjälper vi dig.

Fel på vara

Trots Yngve Erikssons egna och våra leverantörers höga kvalitetskrav kan enstaka varor vara behäftade med fel.
Om en vara är felaktig och du har reklamerat i rätt tid ser vi självklart till att varan lagas eller byts ut kostnadsfritt för dig. I vissa fall kan du ha rätt att göra även andra påföljder gällande. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs att felet är väsentligt och att vi inte har möjlighet att in skälig tid laga eller byta ut varan.
För att kunna bevisa att du har köpt varan på Hemsidan underlättar det om du har kvar din orderbekräftelse. Se därför till att alltid spara orderbekräftelsen.

Reklamation

Reklamation av fel i vara samt fel eller dröjsmål i leverans ska till Yngve Eriksson inom skälig tid från det att du upptäckt, eller borde ha upptäckt, felet, två månader anses alltid vara inom skälig tid.
Vi rekommenderar att du gör en eventuell reklamation skriftligen, via e-post eller brev, kontaktuppgifter hittar du under punkt 17. Du kan även framföra reklamationer via telefon eller e-post.

Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, samt inom tre år från det att du tog emot varan förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot Hemsidan.

Vid godkänd reklamation ersätts du för samtliga dina kostnader i anledning av reklamationen, bland annat returfrakt.

Reservation

Hemsidan reserverar sig för eventuella uppenbara skriv- eller tryckfel, och kan inte hållas ansvarigt för skada som en följd av sådan felaktighet.

Outhämtade paket

Levererade paket ligger kvar hos utlämningsstället under 14 dagar från ankomstdatum, inom vilken tid du måste hämta ut paketet om det inte ska skickas tillbaka till oss.
Vid outhämtade paket debiterar vi en avgift om 250 kr för paket som skickats inom Sverige och 350 kr för paket som skickats till annat land, vilket motsvarar våra kostnader för frakt och hantering.

Om du inte har möjlighet att ta emot en leverans eller avhämta din vara ber vi dig att kontanta oss för en diskussion om leverans eller avhämtning.

Om leverans eller avhämtning försenas genom att du underlåter att ta emot varan efter avisering har vi rätt att ta ut en avgift för rimliga lagerkostnader och andra kostnader som kan uppstå för oss.

Om leverans eller avhämtning uteblir genom att du underlåter att ta emot varan efter avisering har vi rätt att se din underlåtelse som en avbeställning av varan. Vi kommer då återbetala köpesumman med avdrag för leverans- och returfraktkostnad samt eventuell fakturaavgift.

Kundservice

Om du har några frågor, om något har blivit fel i leveransen eller om du av någon annan anledning önskar nå Yngve Erikssons Kundservice så kan du nå dem på

Telefon: 0739 83 54 02
E-post: [email protected]

Postadress:
Y. Eriksson Design AB
Fatburs Kvarngata 3, 3 tr
118 64 Stockholm

Yngve Erikssons Kundservice har öppet vardagar mellan kl. 10-18. Mail besvaras vardagar inom 24 timmar.

Personuppgifter

För att kunna fullgöra avtalet är vi tvungna att samla in och behandla personuppgifter. Med personuppgift avses all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. De uppgifter som lämnas vid registreringen registreras och behandlas av oss på Hemsidan. Du har rätt att när du vill begära utdrag för den information som finns registrerad om dig. Om några uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller missvisande rättar vi självklart till dem. Vi ber dig upplysa oss om dina uppgifter förändras eller om du upptäcker någon felaktighet. Du kan i vissa fall begära att få uppgifterna om dig raderade.

Vi använder endast uppgifterna för fullgörande av avtalet och för marknadsföring via e-post. Vidare lagrar vi uppgifterna för enklare hantering vid framtida relationer. Vi säljer inte personuppgifterna vidare till tredje part.

Genom godkännande av Villkoren godkänner du även Yngve Erikssons insamling och behandling av personuppgifterna.

Force Majeure

Hemsidan befrias från att fullgöra leverans om det rätta fullgörandet därav förhindras på grund av omständighet utanför vår kontroll och som vi skäligen inte kunde ha räknat med vid avtalets träffande och vars följder vi skäligen inte kunnat undvika eller övervinna, såsom arbetskonflikt, eldsvåda, olycksfall, krig, myndighets beslut eller annat förhållande som har legat utanför vår kontroll och som väsentligen inverkar på vårt rätta fullgörande av avtalet.

Tvist

Hemsidan strävar efter att samtliga kunder ska vara nöjda. Vi försöker alltid att i första hand komma överens med dig om någonting har blivit fel.

Om vi trots våra ansträngningar inte kan komma överens rekommenderar vi dig att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden för en oberoende prövning. Självklart följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Företagsinformation

Y. Eriksson Design AB
Fatburs Kvarngata 3, 3 tr
118 64 Stockholm

Vänligen notera att returadress för återsändande av varor är:
Y. Eriksson Design AB
Fatburs Kvarngata 3, 3 tr
118 64 Stockholm

Telefon: 0739 83 54 02
E-post: [email protected]

Bankgiro: 5192-2441
Bank: Swedbank
IBAN: SE48 8000 0832 7902 3431 4029
BIC: SWEDSESS

Organisationsnummer: 556491-9446
Reg.nr. för moms: Innehar F-skattebevis